Thursday, April 22, 2021
Home ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΦΡΟΝΤΙΔΑ

ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΦΡΟΝΤΙΔΑ

Σύμφωνα με την Αμερικάνικη Ένωση Άγχους και Κατάθλιψης, οι αγχώδεις διαταραχές είναι οι πιο συχνές ψυχικές παθήσεις, επηρεάζοντας 40 εκατομμύρια Αμερικάνους άνω των 18 ετών ετήσια. Έρευνες έχουν δείξει, ότι περίπου οι μισοί ασθενείς που έχουν διαγνωστεί με κάποια αγχώδης διαταραχή παρουσιάζουν και συμπτώματα  κατάθλιψης. Επιπρόσθετα, το κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών στην Αμερική υπογραμμίζει ότι περίπου 4,4 εκατομμύρια παιδιά ηλικίας 3 έως 17 διαγιγνώσκονται με άγχος.

Τι είναι το άγχος και τι διαταραχή άγχους;

Το άγχος είναι φυσική αντίδραση του οργανισμού στη θέα ενός στρεσσογόνουs γεγονότος. Η κατάσταση αυτή είναι συχνή  και  αναμενόμενη. Στα άτομα που βιώνουν απλά μία ανησυχία, τα συμπτώματα υποχωρούν γρήγορα. Από την άλλη, τα άτομα που έχουν διαγνωστεί με κάποια αγχώδης διαταραχή βιώνουν δυσλειτουργία στην καθημερινότητα.

 

Αγχώδεις διαταραχές

  • Διαταραχή Πανικού : Το άτομο βιώνει έντονα και ξαφνικό αίσθημα άγχους που συνοδεύονται από σωματικά συμπτώματα όπως η δύσπνοια, η ζάλη, η εφίδρωση και ο πόνος στο στήθος. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο πάσχων πιστεύει ότι παθαίνει καρδιακή προσβολή και θα πεθάνει.
  • Ειδικές Φοβίες: Το άτομο βιώνει φόβο για ένα συγκεκριμένο αντικείμενο ή κατάσταση. Ο πάσχων επιδίδεται σε αποφυγές του φοβικού ερεθίσματος και αυτές οι αποφυγές δημιουργούν δυσλειτουργία στην καθημερινότητα του. Σωματικά συμπτώματα που συσχετίζονται με αυτή την διαταραχή είναι η δύσπνοια, η ταχυκαρδία , η εφίδρωση, ο πόνο στο στήθος.
  • Αγοραφοβία: Η συγκεκριμένη διαταραχή προκαλεί σοβαρή έκπτωση στην καθημερινότητα του ατόμου καθώς ο πάσχων φοβάται να βρίσκεται σε ανοιχτούς χώρους με κόσμο. Σωματικά συμπτώματα που παρατηρούνται είναι η ταχυκαρδία, η εφίδρωση, το τρέμουλο και ο πόνος στο στήθος.
  • Κοινωνικό άγχος: Το άτομο βιώνει ανησυχία και φόβο κατά την αλληλεπίδραση με άλλα πρόσωπα καθώς πιστεύει ότι θα του ασκηθεί κριτική ή θα γελοιοποιηθεί. Σωματικά συμπτώματα που παρατηρούνται είναι η ταχυκαρδία, η εφίδρωση, η ζαλάδα και ο μυϊκός πόνος.
  • Επιλεκτική αλαλία: Η συγκεκριμένη διαταραχή παρουσιάζεται στα παιδιά και αποτελεί μία ακραία μορφή κοινωνικού άγχους. Το κύριο συμπτώματα είναι η αδυναμία του παιδιού να μιλήσει σε διάφορες κοινωνικά πλαίσια.
  • Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή: Το άτομο νοιώθει υπερβολικό άγχος και αμφιβολία συνέχεια. Ο πάσχων δεν αναλώνεται σε συγκεκριμένα πράγματα αλλά ανησυχεί για τα πάντα. Το πιο συχνά συμπτώματα είναι η ανησυχία, το αίσθημα εξάντλησης, η  κόπωση, ο μυϊκός πόνος και η ναυτία.
  • Διαταραχή άγχους αποχωρισμού: Η συγκεκριμένη διαταραχή συνήθως παρουσιάζεται στα παιδιά και περιλαμβάνει αίσθημα ανησυχία όταν το άτομο αποχωρίζεται τα κοντινά του πρόσωπα.

 

TIPS ΑΥΤΟΦΡΟΝΤΙΔΑΣ

  • Σωστή και ποιοτική αναπνοή: Όταν είμαστε αγχωμένοι, η αναπνοή μας γίνεται γρηγορότερη. Επιδιώξτε να επιβραδύνεται την αναπνοή σας.
  • Προοδευτική μυϊκή χαλάρωση: Βασική αρχή της τεχνικής αυτής είναι η συνειδητή σύσπαση και έπειτα χαλάρωση διάφορων μυϊκών ομάδων με συγκέντρωση της προσοχής στη διαδικασία. Το άτομο που την εφαρμόζει παρακολουθεί σθεναρά τόσο την μυϊκή ένταση κατά τη διάρκεια της σύσπασης όσο και την επερχόμενη χαλάρωση της εκάστοτε μυϊκής ομάδας. Προοδευτικά συσπώνται πολλές μυϊκές ομάδες και αντίστοιχα προοδευτική είναι η χαλάρωση που προκύπτει. Αποτέλεσμα της κατάστασης χαλάρωσης είναι να χαλαρώσουν και μύες στους οποίους δεν υπάρχει άμεση δυνατότητα χαλάρωσης όπως π.χ. το στομάχι, το έντερο.
  • Υγιής τρόπος ζωής: Η γυμναστική, οι ποιοτικές διατροφικές συνήθειες και η μείωση της καφεΐνης μπορούν δράσουν προστατευτικά προς το άτομο που έχει διαγνωστεί με κάποιο είδος αγχώδους διαταραχής.
  • Μικρές πράξεις γενναιότητας: Βασικό χαρακτηριστικό του άγχους είναι οι αποφυγές. Μικρές νίκες, μπορούν να μας φέρουν πιο κοντά σε μία πιο ρεαλιστική εκτίμηση της ανησυχίας μας. Το άτομο μαθαίνει, είτε ότι αυτό που φοβάται δεν πρόκειται να συμβεί, είτε ότι και να συμβεί  θα μπορέσει να αντεπεξέλθει.
  • Μάθε πως λειτουργεί το άγχος: Τα σωματικά συμπτώματα που εκδηλώνονται παρατείνουν την διαταραχή. Κατανοώντας καλύτερα το μηχανισμό του άγχους μπορούμε να έχουμε μία καλύτερη εκτίμηση της πραγματικότητας.

Ζήτα βοήθεια: Εάν βιώνεις κάτι από τα παραπάνω και τα συμπτώματα είναι δυσβάσταχτα, μην διστάσεις να ζητήσεις βοήθεια από κάποιον ειδικό. Δεν είναι ντροπή και δεν είσαι ο μόνος!

 

 

Η Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου είναι ψυχολόγος με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Έχει ολοκληρώσει τις μεταπτυχιακές σπουδές της στον τομέα της  ψυχολογία της υγείας και έχει  εκπαιδευτεί στο Αιγινήτειο ψυχιατρικό νοσοκομείο στη γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία και στην ψυχοεκπαίδευση και οικογενειακή θεραπεία.

k.angelopoulou@cityu.gr  τηλ επικοινωνίας 6988217410

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments